שעורים ב"שיעורים"

רעיונות לאימון הילדים בהכנת שעורי הבית

הורים רבים נתקלים בתופעה שילדיהם לא אוהבים לעשות שעורים, כתוצאה מכך שהם לא יודעים איך לעשות שעורים בעצמם והם אינם יודעים איך ללמוד.
שעורי בית הם נושא שכיח להתנגשויות בין הורים לילדים, כי להורים יש רעיונות מסוימים כיצד לעשות שעורי בית ואילו לילדים יש העדפות אחרות.
מעורבות הורים חשובה לדעתי אך ההורים צריכים לזכור ששעורי הבית הם משימה של הילד ולא של ההורה. יש לשעורי הבית ערך חוויתי בהתפתחות של הילד, לקיחת אחריות על תפקידיו ותוצאותיה.
השנים הראשונות בבית הספר מאד משמעותיות בעיצוב עמדתו של הילד כלפי שעורי הבית. הילד לומד דרך שעורי הבית לתכנן את הזמן שלו, לקחת אחריות לקבל משוב חיובי או שלילי מהמורה עשייה או אי עשייה ומולם התוצאות.
כללים להורים :

חשוב שתתעניינו ומידת הצורך תעזרו אבל לא להתערב יותר מדי ולא להכין את השעורים במקומו.

תנו לילדכם להתנסות בחוויות הלמידה בין אם היא שלילית או חיובית.

אל תתנו לו את התחושה ששעורים הם עונש אלא ההפך הפכו זאת לאתגר

תנו לו לבחור את סביבת הלימודים המועדפת לו גם אם זה מול הטלוויזיה או מלווה במוזיקה ובאכילה.

חשוב להעביר מסר לילד שהשעורים חשובים לביסוס ידיעותיו ויכולת סגנון למידתו האישית ולהצלחתו במבחנים .

חשוב לעזור לילדים להתארגן ולברר עם הילד מה סגנון הלמידה שהכי מתאים לו.
אתה ההורה תהפוך למאמן של ילדך בנושא שעורי הבית,.  אתה והילד עושים עבודה משותפת להכנה עצמאית של הילד את שעורי הבית.
רעיונות לאימון הילדים בהכנת שעורי  הבית:
לעיתים בקשת העזרה  מגיעה מהילד, ולעיתים אנחנו ההורים צריכים להיות עם יד על הדופק ולחוש שהילד זקוק לעזרה ותמיכה לפעמים בתוכן הנלמד ולפעמים רק בהתעניינות והעצמה.
כך או כך כשאנחנו באינטואיציות שלנו ההורים מזהים שיש צורך בעזרה נושיט אותה. ואם עוד לא ניסיתם, מה דעתכם לומר לילד שלא רוצה להכין שעורי בית
משהו כמו שאתם יודעים כמה זה מבאס וכמה אין חשק להכין שעורי בית,
ורק אז לומר שאין ברירה לצערכם וצריך להכין….
יותר מכך, רד לגובהו של ילד ודבר איתו בגובה העיניים. תרתי משמע.

הגבלת זמן
קבעו יחד עם ילדיכם את משך זמן הכנת שעורי הבית זו  משימה שאינה צריכה להמשך שעות רבות.

רענון מחדש –לעיתים עובר זמן רב מהרגע שהחומר מועבר לתלמיד ועד שהוא מבצע בפועל את המשימה.כדי להחזיר אותו לעניינים כדאי לערוך עמו חזרה על החומר, לשחזר עמו חומר שנלמד.
דרך נוספת יכולה להיות דרך חוויתית שההורה שואל את הילד בדרך של שאלון טרויה שבו ההורה שואל שאלות  מהקל אל הכבד והילד עונה דבר שמחזק אותו בידע שלו. ובאמונה בעצמו.
כשורי למידה
לצערנו אין שעה שמוקדשת בבית הספר ל כשורי למידה ולהכנת שעורי בית גם לא בכיתות הנמוכות .כאשר אנו מזהים שילדנו אינו יודע לסכם או אינו יודע להבחין בין טפל לעיקר נעבוד אתו על כשורי הלמידה שלו נוכל להיעזר באינטרנט או בספרות עזר בנושא.
העשרה נוספת-לעיתים החומר הנלמד בכיתה מועבר בצורה משעממת ולא מעניינת. ניתן לגרות את הילד בספר שקשור לנושא או סרט בנושא.

להפוך את שעורי הבית להנאה
כל הורה יזהה אצל ילדו מתוך היכרותו  את ילדו את הדברים או האביזרים שעושים לו כף והנאה לדוגמא: ניתן להשתמש במחברות מקושטות,כלי כתיבה יפים. נשנוש שהוא אוהב העיקר שלא ירגיש ששעורי הבית הם עונש.

עזרה ממוחשבת
ללמד את הילד להשתמש במחשב ובאתרים הנכונים למקורות ידע בנושאים השונים הנלמדים בבית הספר.דבר שמעורר סקרנות לנושא.

למידה משותפת עם חברים

ילדים רבים נהנים להכין שעורי בית עם חברים , אם אתה מזהה זאת אצל ילדך אל תמנע ממנו את החוויה כמובן שרצוי להקפיד להיות נוכחים במקום ולוודא שהילדים אכן מכינים שעורי בית ואחר כך להקציב זמן למשחקים.